Een dag als Maatschappelijk Werker bij ViVa!
Een warm welkom op Meerstate
Het is een regenachtige dag, dus ik pak de auto. Gelukkig zijn er genoeg parkeerplekken rondom locatie Meerstate. Bij binnenkomst staat de koffie al klaar, vers gezet door mijn collega. Ons kantoor delen we op de gang met andere behandelaren, zoals psychologen, logopedisten en specialisten ouderengeneeskunde (SO). Dit maakt overleg tussendoor lekker makkelijk. Fysiotherapeuten en ergotherapeuten werken beneden bij de oefenruimtes. Ondanks onze basiswerkplek op Meerstate, zijn we regelmatig op andere locaties te vinden. Met een laptop onder de arm plannen we meerdere afspraken op een dag om reistijd te beperken.
Start van de dag: mails en nieuwe aanvragen
Samen met mijn collega neem ik de e-mails en nieuwe verwijzingen door. We werken vraaggericht voor de locaties tussen Beverwijk en Castricum, en natuurlijk op de Geriatrische Revalidatie (GR) welke zich in Meerstate bevindt. Spoedvragen krijgen altijd voorrang, terwijl overige aanvragen overzichtelijk worden gecodeerd: wit (nog op te pakken), oranje (mee bezig) en groen (afgerond). De eerste spoedvraag meldt zich aan: een cliënt is overleden en heeft geen netwerk, we spreken af wie gaat schakelen met de gemeente om ervoor te zorgen dat deze persoon toch een waardige begrafenis krijgt.
Mensen verbinden en ondersteunen
Mijn dag begint met een telefoontje naar Vangnet en Advies over een zorgmijder op de GR. De dochter van deze cliënt voelt zich machteloos en kan de zorg niet meer aan. Ik zoek naar passende zorg en mantelzorgondersteuning en stel een overdracht op om alle betrokken partijen bij elkaar te brengen.
Daarna werk ik aan een aanvraag voor mentorschap voor een cliënt, die geen contactpersoon heeft. Dankzij ons uitgebreide netwerk vinden we snel de juiste match. Even later belt de teamleider van de verblijfsafdeling ‘dubbele diagnostiek’. Er zijn strubbelingen tussen een familie en het zorgteam. Conflictbemiddeling is een groot deel van mijn werk, dus ik plan een bemiddelingsgesprek.
Hierna ga ik langs bij een cliënt die verblijft op de GR. De SO heeft gevraagd of ik een netwerkonderzoek wil doen en alvast wil kijken welke ondersteuning na ontslag passend zal zijn. Ik vind dit fijne gesprekken, met de juiste toon kom je een hoop te weten en kun je je kennis zo goed mogelijk inzetten.
Deze ochtend heb ik, samen met de coördinator vrijwilligers, nog een kennismakingsgesprek met 3 Russisch sprekende vrijwilligers. Deze heb ik gezocht om een dementerende angstige Oekraïense cliënt ondersteuning te kunnen bieden in haar eigen taal.
Het ondersteunen van cliënten/bewoners met een kwetsbaar netwerk en overbelaste mantelzorgers is een groot onderdeel van onze caseload.
Efficiënt samenwerken in het team
Om 13:00 uur staat het multidisciplinair overleg (MDO) op de agenda. Dit is mijn favoriete overlegvorm: strak georganiseerd en duidelijk. Cliënten krijgen maximaal tien minuten bespreektijd, waarin alle betrokken behandelaren hun input kunnen geven. Als er onenigheid is over het eindbesluit, ben ik als maatschappelijk werker vaak betrokken bij verdere gesprekken. Tussendoor overleg ik met collega’s over casussen, zoals een situatie die mogelijk onder ouderenmishandeling valt. Samen doorlopen we de Meldcode en plannen op verzoek van het team ook nog een Moreel Beraad.
Passende oplossingen vinden
Een van de cliënten op de GR heeft een appartement toegewezen gekregen, maar dit blijkt niet te passen bij zijn zorgvraag. Ik schakel met Zorgbemiddeling om snel een oplossing te vinden. Ook help ik een andere WLZ (dubbele diagnostiek) cliënt met het regelen van dagbesteding op een zorgboerderij daar het aanbod binnen de locatie niet passend is bij zijn hoge energie. Na een proefdag vraag ik toestemming aan de locatiemanager voor financiering en vervoer.
Registreren en vooruit plannen
’s Middags neem ik de tijd om alles wat ik heb genoteerd te rapporteren en registreren. Ondertussen loopt de mailbox alweer vol en beantwoord ik vragen van collega’s en instanties en onderneem ik actie op de terugbelverzoeken. Een e-mail naar een slecht bereikbare eerste contactpersoon is onderdeel van mijn routine; ik nodig haar uit voor een gesprek.
Samenwerken met partners
Rond drie uur spreek ik met collega’s van de WMO om efficiënter samen te werken. Het is fijn om de gezichten te zien van mensen met wie we vaak telefonisch contact hebben. Deze ontmoetingen zorgen voor betere samenwerking en nieuwe inzichten.
Op de terugweg naar huis ga ik nog even langs bij een partner van onze cliënt, ze kan het niet meer opbrengen om bij haar opgenomen partner langs te gaan. Ze begint door deze ondersteuning langzamerhand haar nieuwe leven weer vorm te geven waardoor acceptatie ontstaat en ik ga voldaan naar huis.
Sluit je aan bij ons team
Als maatschappelijk werker bij ViVa! Zorggroep maak je een groot verschil voor cliënten, hun familie en ons zorgteam. Wil jij je vaardigheden inzetten voor complexe zorgvragen en samenwerken in een dynamisch team? We verwelkomen je graag!
Stuur je vragen naar: solliciteren@vivazorggroep.nl
Benieuwd naar de vacature? Bekijk ‘m hier!